Slik lykkes du som utstiller
Bygg Reis Deg 2025 er ett år unna, og mange av utstillerne er allerede godt i gang med planleggingen. For hva er egentlig hemmeligheten bak suksess på messen? Det handler om mer enn bare å være til stede – det handler om forberedelse, tydelig kommunikasjon og evnen til å skille seg ut. Vi har gjennomført utstillerforum og snakket med noen av de mest erfarne utstillerne for å høre om deres beste tips for å lykkes som utstiller.
Planlegg godt og tidlig
For mange er Bygg Reis Deg en av de viktigste markedsaktivitetene i løpet av året. Innovasjonssjef i Nordan, Anders Roulund understreker viktigheten av å ha en klar strategi, legge en tydelig plan og være godt forberedt. “Ikke meld deg på hvis du ikke har en plan, men har du det, er Bygg Reis Deg en perfekt arena for å lykkes.» Han råder alle utstillere til å:
- Invitere kunder i god tid
- Planlegge kundemøter på standen
- Sørge for god oppfølging etter messen.
Ha riktig folk på standen
En annen nøkkel til suksess er å ha de rette folkene på standen. Kategorisjef i Løvenskiold, Christer Brevik sier det er viktig med variert erfaring på standen: «Ha de rette folka på standen – de som kan snakke håndverkerens språk.» Han understreker at ansatte må være gode til å snakke om merkevaren, men de som kan engasjere håndverkere og proffkunder, er de som virkelig gjør en forskjell. Ved å velge folk som forstår kundens hverdag, kan du bygge sterke relasjoner på messen.
Ha et tydelig budskap
Svend Anders Karlsen-Moum, markedssjef for BEWI påpeker at man må prioritere budskapene: «Det handler om å være tydelig på hva du vil kommunisere. Sørg for at alle på standen vet hva de skal si, og hva dere ønsker å formidle.» Et klart og tydelig budskap skaper gjenkjennelse, og gjør det lettere for potensielle kunder å forstå hva som skiller dere fra konkurrentene.
Engasjer de besøkende
Det er viktig å gjøre standen din til en aktiv og engasjerende del av messen. Christer Brevik forteller om enkle grep Løvenskiold Handel har gjort ved tidligere messer som har gitt god effekt. Blant annet arrangerte de en skruekonkurranse hvor de besøkende konkurrerte om å sette inn skruer i en planke fortest mulig. “Det skapte mye oppmerksomhet og var en enkel måte å engasjere folk på.”, sier han. Ved å ha aktiviteter som trekker besøkende til standen, kan du øke synligheten og samtidig gjøre opplevelsen minneverdig.
Inkluder hele organisasjonen
Ole Kristian Hansejordet er markedssjef for Fritzøe Engros. Han understreker verdien Bygg Reis Deg gir bedriften internt. “Vi inkluderer hele organisasjonen for å få maksimalt utbytte. Allerede nå surrer det i gangene for hvordan vi skal få best utbytte. Hele huset er med på å skape en best mulig opplevelse for oss og de som kommer til standen. Det bygger kultur og fellesskapsfølelse.”
Bygg Reis Deg skal samle 40.000 besøkende og er derfor en unik mulighet til å bygge relasjoner, styrke merkevaren og vise frem de nyeste løsningene for fremtiden. Gode forberedelser er dermed avgjørende for å lykkes med deltakelsen. Vurderer din bedrift å delta som utstiller? Ta kontakt med oss på [email protected] for å bestille plass.