Vår historie

Bygg Reis Deg AS eies av Bygningsartikel-Grossisternes Forening og Byggevareindustriens Forening

STRATEGI

Siden oppstarten av Bygg Reis Deg i 1954 har vi hatt en visjon; å være byggenæringens viktigste møteplass. Vi har et mål om å øke verdiskapning og utbytte for utstillerne våre, som skal bidra til å styrke deres omdømme og konkurransekraft til norsk byggenæring. Gjennom grunnverdiene våre skikkelig, smart og modig lover vi å alltid ligge ett skritt foran i vår misjon om å utvikle, markedsføre og arrangere møteplasser, som skal bidra til økt kunnskapsdeling og styrket konkurransekraft for våre deltagere.

ADMINISTRASJON 

Administrerende direktør Gunnar Glavin Nybø

PERSONVERNREGLER

Vi i Bygg Reis Deg skal til enhver tid sørge for at data om våre kunder og besøkende blir ivaretatt i henhold til EU-forskriften om general data protection regulation (GDPR). Her kan du lese mer om vår personvernerklæring.

STYRET I BYGG REIS DEG AS

Styreleder
Adm. direktør, Arne Jebsen, Hunton Fiber AS

Styremedlemmer
Adm. direktør Jøns Sjøgren, Byggevareindustriens Forening
Adm. direktør, Erik Tønnesen, Optimera AS

Adm. direktør, Trond Hagerud, Mapei AS
Konsernsjef Carl Otto Løvenskiold, Løvenskiold-Vækerø AS
Adm.direktør, Trond Bentestuen, Løvenskiold-Handel AS

HISTORIE

Den første Bygg Reis Deg messen ble arrangert på Festningsplassen på Akershus Festning i 1954.

Bygningsartikel-Grossisternes Forening i Oslo tok initiativet til den første messen som ble arrangert på Festningsplassen på Akershus Festning i 1954. Norges Varemesse var allerede den gang med som teknisk arrangør, og dette ble starten på et langt samarbeid mellom Norges Varemesse, Bygningsartikel-Grossisternes Forening i Oslo og etter hvert også Norske Byggevareprodusenters Forening.

Den første utstillingen hadde 60.000 besøkende og 221 utstillere. På denne tid var det stor byggeaktivitet. Det var etter krigen, det var bolignød og det var varemangel og således en takknemlig oppgave å arrangere en messe som på det tidspunktet var den største i Skandinavia, og som hadde som mål å bli etablert som en permanent byggevareutstilling i Oslo.

Formålet den gang var først og fremst å henvende seg til fagfolk. Man ønsket å gi fagfolkene oversikt over hele bransjen og samtidig gi publikum full orientering om alt vedrørende byggevarer. Imidlertid ser man allerede den gang at det var en blanding av en messe for fagfolk, og en messe åpen for publikum.

“Bygg – reis deg” var motto for utstillingen, og man håpet at dette ikke ville dø med denne utstillingen, men bli et realitetsbetont slagord for byggevirksomheten i vårt land fremover. Vi kan i ettertid si at Bygg Reis Deg har blitt et begrep i norsk byggenæring.

Det er ikke mange ting som er veldig forskjellig den gang og i dag. Det er nesten flere likheter enn ulikheter, selv om byggeskikk og byggemåter er forandret, og markedet er ganske annerledes. Behovet og ønsket om kunnskapsformidling er fortsatt til stede. Allerede i 1954 var det en rådgivertjeneste, der publikum kunne konferere om sine problemer med forskjellige fagfolk, arkitekter, bankfolk, bygningskonsulenter etc. Dette, sammen med fokus på verdiskapende tjenester rundt byggenæringen, er blitt en viktig suksessfaktor for messen.

Bygg Reis Deg som utstilling har i alle år vært en viktig møteplass for hele byggenæringen. Her har bransjen mulighet for å vise publikum, resten av næringen og ikke minst politiske og offentlige organer, byggenæringens ansikt utad og gi publikum verdifull informasjon og svar på mange av deres behov.

Den politiske betydningen for messen sto meget sterkt fra starten av, hvor bl.a. Stortingets Industrikomite var på befaring. Dette behovet er annerledes i dag, men hele byggenæringen har fortsatt et stort behov for å markere seg i dagens politiske bilde, selv om vi har gode næringspolitiske organisasjoner både innenfor handel og industri som skjøtter denne oppgaven på vegne av næringen.

I 1963 flyttet Bygg Reis Deg fra Festningsplassen til Sjølyst og Norges Varemesse, og her var man t.o.m. 2001. På det meste var det hele 130.000 besøkende på messen da den ble arrangert over 10 dager mot 6 dager de senere år. Fra 1971 ble det arrangert lærlingkonkurranse for 1. gang innenfor flere fag, bl.a. tømmerfagene, kobber- og blikkenslagerfagene, byggtapetserfag, murerfag og rørleggerfaget. Dette var en viktig konkurranse, og det har i de senere år også blitt arrangert NM for lærlinger under messen.

Et annet viktig trekk var starten på alle seminarene som ble arrangert under messeperioden. 1983 var en viktig milepæl for dette, der bl.a. 180 deltakere var med på bruk av datateknikk i byggebransjen, hvor selskapet Norsk Data blant andre hadde en stand på Bygg Reis Deg. Dette var starten på en rivende utvikling for bruk av informasjonsteknologi i vår bransje, og ikke minst behov for seminar og faglig påfyll under messen.

En av de store forskjellene i dag i forhold til tidligere er at man har fått færre og større aktører, samtidig som mangfoldet inkl. utenlandske selskaper er betydelig større, og i tillegg har kjedene inntatt arenaen. Tidligere var det kun industrien som hadde ”private brands”. Nå ser vi i større grad også kjedene med dette, samt med konsepter og verdiøkende tjenester som viktige elementer i deres markedsføring.

Der hvor det var vareknapphet og bolignød tidligere, ser vi nå et marked med bredt tilbud til alle, en overflod av varer å velge i, ingen bolignød, men stadige endringer i bolig- og næringsbygg med nybygg og betydelig rehabilitering og fornyelse – og ikke minst en mye større markedsføring av produkter, tjenester og merkevarer enn før.

Merkur gruppen sitt nye anlegg på Langhus

Samarbeid med Merkur Gruppen

Bygg Reis Deg styrker sitt tilbud til utstillere gjennom et nytt samarbeid med Merkur Gruppen. Samarbeidet gir små og mellomstore utstillere hjelp til å utvikle helhetlige messeløsninger, fra strategisk innhold til fleksible messestands og kampanjemateriell.
LES MER Samarbeid med Merkur Gruppen
Anders Byström, salgssjef i Green Box.

Morgendagens baderom

Mangel på fagarbeidere, skjerpede bærekraftskrav og behov for smartere og mer effektive byggemetoder, gjør at Green Box med sine prefabrikkerte baderom ser lyst på fremtiden og gleder seg til Bygg Reis Deg 2025. Prefabrikerte moduler har ofte høyere kvalitet, bygges raskere og har i tillegg full sporbarhet, forteller Anders Byström, salgssjef i Green Box. 
LES MER Morgendagens baderom
Byggenæringens Innovasjonspris

Meld deg på Byggenæringens Innovasjonspris 2025

Byggenæringens Innovasjonspris har vært delt ut annet vært år siden 2011 på Bygg Reis Deg. – Normalt mottar vi rundt 40-50 søkere som alle ønsker å vinne prisen, forteller administrerende direktør i Bygg Reis Deg, Gunnar Glavin Nybø. Det forteller oss at prisen er godt etablert og henger høyt, kommenterer han. Her kan du lese mer om kriteriene juryen har satt for årets konkurranse om Byggenæringens Innovasjonspris.
LES MER Meld deg på Byggenæringens Innovasjonspris 2025
Dewalt stand i 2023

11.000 håndverkere skal boltre seg i Hall E

Bygg Reis Deg er byggenæringens viktigste møteplass. 15.oktober står rundt 7000 håndverkere på døra for å boltre seg med alt Hall E på Nova Spektrum har å by på. Hallen omtales gjerne som Norges største verktøykasse. Har du sikret deg plass? Etter 2023-utgaven av Bygg Reis Deg meldte 90% av utstillerne at de fikk gode leads fra messa og 40% av de besøkende oppgav at de var på jakt etter nye leverandører. Om du produserer eller selger noe som hører hjemme i bilen eller verktøykassa til håndverkerne, er Bygg Reis Deg med andre ord en viktig arena – kanskje den viktigste.
LES MER 11.000 håndverkere skal boltre seg i Hall E
Bygg Reis Deg Digital Tvilling 2023

Exact vil revolusjonere byggenæringen

Digitalisering står sentralt for at byggenæringen skal bli mer effektiv. Exact er et av selskapene som ved hjelp av sine løsninger kan effektivisere og forbedre byggeprosjekter. Selskapet leverer avanserte løsninger innen laserscanning, 3D BIM-modellering og digitale tvillinger, slik som Bygg Reis Deg sin digitale tvilling. Exact har vært en del av Bygg Reis Deg siden 2019 og vil også i år utvikle en digital tvilling av messen, slik at både utstillere og publikum kan oppleve arrangementet digitalt. Er du arkitekt, entreprenør eller byggherre, bør standen deres stå på listen over de du skal besøke.
LES MER Exact vil revolusjonere byggenæringen
Juryen til Byggenæringens Innovasjonspris 2025

Juryen til Byggenæringens Innovasjonspris er klar

Byggenæringens Innovasjonspris ble etablert av Bygg Reis Deg i 2011 og har vært delt ut annet hvert år siden. Nå er juryen til årets konkurranse klar. – Vi er opptatt av at hele næringskjeden skal være representert, forteller Gunnar Glavin Nybø, administrerende direktør i Bygg Reis Deg. Årets jury består av 2 tidligere og 4 nye medlemmer med ulik erfaring og kompetanse. – Vi er stolte over å presentere en veldig kompetent jury. I år har vi lagt ekstra vekt på å sette sammen en jury med komplementær erfaring, kompetanse og ferdigheter. Byggenæringens Innovasjonspris har høy anerkjennelse og fortjener en sterk jury, det er jeg sikker på at vi har fått med denne sammensetningen sier Nybø.
LES MER Juryen til Byggenæringens Innovasjonspris er klar