Oppussing er en populær hjemmesyssel
Nordmenn fyller nå dagene sine med oppussingsaktiviteter. Handelen rapporterer om historisk høy omsetning. Oppussing flytter fokus og holder oss i aktivitet med noe som er positivt, gøy og skaper samhold i hjemmet.
FARGER: Mange har nok planer om å skifte farge, så det er å vente at det blir rift om fargeprøvene i butikk. (Foto: Fargeringen)
Når andre fritidsaktiviteter er stengt, og vi skal holde oss mest mulig hjemme, setter mange i gang med oppussing.
En ringerunde informasjonskontoret har gjort, viser at det er stor aktivitet i butikkene rundt om i landet. Det er tydelig at folk vil bruke tiden hjemme til å pusse opp og gjøre det hyggelig rundt seg. I deler av landet er også utendørssesongen så smått i gang.
– Nordmenn fyller nå dagene sine med oppussingsaktiviteter. Handelen rapporterer om historisk høy omsetning. Oppussing flytter fokus og holder oss i aktivitet med noe som er positivt, gøy og skaper samhold i hjemmet, sier Kristian Owren adm. direktør i Informasjonskontoret for farge og interiør.
Oppussing er trivsel
Tale Henningsen i Fargerike forteller at det jobbes hardt i butikker over hele landet for at kundene skal kunne handle trygt. Riktig renhold, god avstand og ikke for mange kunder inne i butikken samtidig, er noen av tiltakene.
– Vi er svært opptatt av at folk skal oppleve at det er trygt å handle i butikkene. Og de som ikke kan eller vil dra til butikken, kan enten få varer tilkjørt eller handle på nett, sier Henningsen.
Mange av butikkene deres har opprettet leveringstjenester. Samtidig har nett-trafikken økt de siste dagene. Fargerike startet netthandel med maling, tapet, verktøy og gulv i fjor høst, og leverer over hele landet.
– Ved å pusse opp får du tre i ett: forbrenne kalorier ved å være i bevegelse, gjøre noe hyggelig sammen, og få det fint. Og trivsel er en veldig viktig faktor i disse dager, sier Tale Henningsen i Fargerike.
Mange vil pusle hjemme
– Hos Happy Homes er det «Business as usual», og vi merker godt at mange bruker unntakstilstanden med mer hjemmetid til å pusle hjemme, sier Kjetil Brandmo fra kjedekontoret i Trondheim.
Kjedelederen forteller at trafikken i butikkene økte raskt, da varslet om stengning av skoler og barnehager kom. Etter hvert som det meste av fritidsaktiviteter utenfor hjemmet nå er stengt, så har det økt på.
– I slutten av forrige uke var det flere butikker som meldte om «all-time-high». Og det er dem som er tyngst inne på privatmarkedet som gjør det bra om dagen, sier han.
Butikkene i Happy Homes tilbyr også kundene hjemkjøring av varer.
Oppfølging av ansatte
Kjedeleder Torgeir Skjerve i Nordsjö Ide & Design forteller også om økt trafikk. Og har fokus på å opprettholde god servise samtidig som de skal unngå smitte. Antibac ved betalingsterminal, og jevnlig vask av handlevogner er et must.
– Man informerer også ved inngangen om å holde avstand, og vaske hendene med antibac når en kommer inn. Hansker legges frem. Noen butikker har en ordning der de slipper inn 2 – 4 kunder om gangen. Dette er litt varierende i forhold til størrelsen på butikken. Hjemkjøring av varer er et tilbud fra flere butikker.
Nok varer på lager
Ingen er bekymret for at de skal gå tom for varer. Farveringen, som er Norges største distributør av varer til overflatebransjen, har godt med varer på lager og bestillinger på vei. Fra deres sentrallager på Kløfta går det ut varer til vel 800 butikker hver uke. Logistikksjef Gungør Turkøz forteller at det har vært økt itrafikk de siste dagene. Bortsett fra støvmasker og engangshansker, som nå går til helsesektoren, er det godt med varer på lager. Og ingen trenger engste seg for at det går tomt i disse hyllene.
Han forteller at de merker at vårsesongen er i gang flere steder.
– Ja, mange av butikkene er godt i gang med sommervarene. Mange har vært tidlig ute med å få varer i hus, og har det klart til finværet kommer.
Og alle som venter på antibac vil sikkert like å høre at de venter på en bestilling med cirka 99 paller i månedsskiftet.
Turkøz forteller at de har tatt mange grep for å unngå smitte på jobb. På lageret bruker alle hansker, de har antibac og gjennomfører regelen om 1 meters avstand mellom folk. Sjåførene som kommer, må ta en runde med antibac og ha på hansker før de kommer inn.
Trygt med strenge tiltak
Også i Flüggers butikker merkes at folk tar tak i oppussingsprosjekt, som kanskje har stått på vent. Og de var tidlig ute med tiltak i butikkene.
– Det viktigste for oss er å være med på å minimere risiko for smitte, og skape trygghet både for kunder og ansatte. Dette er en samfunnsdugnad vi tar på største alvor, sier Rolf Gjølberg.
Han forteller at deres butikker har redusert antall ansatte som er på jobb samtidig til så få som mulig, uten at det skal gå på bekostning av servicen. Det slippes inn kun to kunder om gangen, og butikkene tar ikke imot kontanter. Kunder og ansatte bruker håndsprit og hansker. De har også rutiner for å vaske over alle kontaktflater når et nytt skift går på.
– Telefoner og kundeservice er åpent som vanlig, så de som ønsker å unngå butikkbesøk kan ringe sin lokale butikk og bestille. Vi har også nettbutikk som gjør at de kan bestille på nett og få varene tilkjørt, sier Gjølberg.
Kutter kundeavis og lokketilbud
Coop Norge er forberedt på at mange setter i gang med oppussing hjemme. De registrerer også at flere steder er folk også så smått i gang med utesesongen. Coop har varer til hus, hage og båtpuss, men det blir ingen store salgskampanjer.
– Vi kutter ut alle tiltak for å lokke kunder til butikk, og har nettopp besluttet å ta bort papirutgaven av kundeavisen, sier Stephan Korsviken i Coop Norge.
Han forklarer at de ikke ønsker at folk skal storme til butikkene.
– Folk er jo oppfordret til å holde seg hjemme, og det følger vi opp. Men vi har godt med varer på lager, og leveransene kommer som vanlig. Så folk som vil pusle med oppussingsprosjekt de neste ukene trenger ikke å engste for tilgang på varer, sier Korsviken.