Messer er en supereffektiv salgs- og markedsføringskanal
Vår samarbeidspartner Nova Spektrum har opplevd økning på en rekke messer i år og vi tok en prat med leder for kommunikasjon, Iman Winkelmann for å høre litt om hans erfaringer. Han kunne opplyse at de i en besøksundersøkelse kan dokumentere hvor effektiv messer og arrangement er for å komme i kontakt med de viktigste målgruppene.
Han henviste til professor Tor W. Andreassen, en av Norges mest kjente eksperter på innovasjon ved Norges Handelshøyskole. Andreassen er ikke i tvil om at messer og arrangement gir en helt annen mulighet for å lykkes med å oppnå positiv salgs- og markedsføringseffekt sammenlignet med andre tilgjengelige kanaler. Dette er også en viktig årsak til at hele 6 av 10 norske markedssjefer som opererer i B2B-segmentet velger å bruke messer som del av den samlede markedsføringsmiksen, ifølge tall fra The Nordic CMO Survey 2024.
Andreassen har uttalt følgende om messer som salgs- og markedsføringskanal:
– La meg gjøre en enkel sammenligning for å beskrive effekten av messer som kanal: Det er som lære å svømme i et basseng fremfor å lære å svømme ved å se på Youtube. Alle som har lært seg å svømme, vet hva som fungerer best.
Hvorfor er messer en supereffektiv markedsføringskanal?
Det som først og fremst gjør messer og arrangement til en supereffektiv kanal, er muligheten for å la kundene, se, føle og ta på produktene før man bestemmer seg for kjøp. Dette er med på å skape en bevisst (…og ubevisst) overbevisningseffekt som er helt overlegen den man oppnår ved å bare appellere til eksempelvis syn eller hørsel – slik tilfelle er med tradisjonell annonsering eller bruk av radio- og tv-spotter i markedsarbeidet.
Fantastisk utgangspunkt for engasjerende merkevareopplevelser
I tillegg er messer også en viktig kanal for å oppnå to-veis dialog med nye og eksisterende kunder. Dialog er et sentralt utgangspunkt for å oppnå den nødvendige tilliten som gjør at andre stoler på historien du presenterer om dine merkevarer.
Messer er også et fantastisk utgangspunkt for å skape engasjerende merkevareopplevelser – noe mange utstillere på Bygg Reis Deg har hatt stor suksess med. Hvem lar seg ikke overbevise om at du har de beste produktene etter selv å ha testet dem, eller etter en live-demonstrasjon av hvor robuste og brukervennlige de er?
Har koronapandemien ødelagt for messer og arrangement?
Den som trodde at messer og arrangement aldri skulle få et nytt oppsving etter pandemitiden, tok feil.
Gjennom 2023 og 2024 har flere av de store møteplassene som NOVA Spektrum skaper og legger til rette for, satt nye besøksrekorder. I tillegg viser en fersk spørreundersøkelse som ble gjennomført nylig på et av NOVA Spektrums arrangement, at de besøkende på messer først og fremst oppsøker denne typen arrangement på jakt etter produkter og tjenester til bruk og nytte i egen hverdag. Dette gjør de besøkende på messer svært mottakelige for kommersielle budskap.
Mer enn halvparten av de spurte i undersøkelsen til NOVA Spektrum, oppga at de gjennomførte ett eller flere kjøp fra utstillerne på arrangementet. Om lag 6 av 10 av de besøkende svarte at de hadde søkt opp, eller sannsynligvis kom til å søke opp, mer informasjon om et eller flere produkter/tjenester som de hadde lagt merke til. 53 prosent regnet med å foreta et eller flere kjøp eller bestillinger fra utstillerne den første måneden etter messen.
Og hva med utstillerne? Jo, her svarte 9 av 10 at de i stor eller svært stor grad fikk kontakt med de viktigste målgruppene på arrangementet. Messer gir med andre god mulighet til å treffe blink på kundesegmentene det er aller viktigst å komme i tett dialog med!
Iman Winkelman, leder for kommunikasjon NOVA Spektrum
Sees vi i 2025?
Bygg Reis Deg har vært en viktig samarbeidspartner for NOVA Spektrum siden 1954. Vi ser frem til et godt samarbeid også i årene som kommer, og gleder oss til å møte dere på vår arena som utstiller 15-18.oktober 2025. Sammen bidrar vi til å utvikle Norges største og viktigste fastlandsnæring videre!