Folkeliv på BAU

BAU 2025 – en inspirasjon for fremtiden

I en tid preget av store utfordringer og usikkerhet i byggenæringen både her i Norge og resten av verden fremstår BAU – verdens ledende fagmesse for arkitektur, materialer og systemer – som en møteplass med fremtidshåp for hele byggevareindustrien. Til tross for at messen var kortet ned med én dag, samlet BAU over 180 000 besøkende. Her kunne de besøkende oppleve nye produkter, innovasjoner og trender presentert av 2.230 utstillere fra 58 land.

– Forventningene til BAU 2025 var til å begynne med dempet av den utfordrende økonomiske situasjonen i det europeiske markedet, men responsen fra både utstillere og besøkende har vært tydelig positiv, sier Dr. Reinhard Pfeiffer, administrerende direktør i Messe München i en kommentar til BAU.

Dieter Schäfer, styreleder for BAUs rådgivende styre, deler også sin tilfredshet han uttalte:
– BAU 2025 har sendt et sterkt signal til byggenæringen. Til tross for vanskelige rammevilkår viser næringen sin fremtidige levedyktighet gjennom innovasjon, forandring og drivkraft. Messen gir nye impulser og styrker den nødvendige utvekslingen av kunnskap for bærekraftig vekst og fremgang.

Bygg Reis Deg deltok på Schüco sin gruppereise

Vi i Bygg Reis Deg har de siste årene valgt å delta på Schüco sin gruppereise til BAU. I år var det over 40 deltagere på denne turen og som ved tidligere messer var det et imponerende opplegg.

Schuco Gruppe Bilde

 – En slik deltagelse gir oss innblikk i det siste nye fra en stor tysk produsent og det inspirerer oss til å se hvordan man leverer messedeltagelse i verdensklasse sier administrerende direktør i Bygg Reis Deg, Gunnar Glavin Nybø. Uansett om man har en liten- eller stor stand kan man lære av Schüco. De har invitert mange kunder fra hele verden til en gjennomført besøksopplevelse knyttet til deres stand. De sørger for at vi som deltagere både blir kjent med selskapet, menneskene bak og ikke minst det siste nye på produktsiden. I tillegg legger de til rette for nettverksbygging og sosialt samvær. Jeg personlig har lang erfaring fra å bruke messer som en viktig innkjøpsarena fra min tid i sportsbransjen og har fått godt innblikk i denne næringen fra min tid i Bygg Reis Deg. Jeg må si at dette er noe av det beste jeg har sett og opplevd avslutter Nybø.

Schüco Value Up – med focus på renovering av eksisterende bygningsmasse

På Schüco sin stand var det ekstra søkelys på hvordan de skal bidra til å renovere dagens bygningsmasse til morgensdagens standard. De kalte det Schüco Value Up. Deres utgangspunkt for dette fokuset er det fakta at 85% av de bygningene vi skal benytte oss av i 2050 allerede er bygget. Det innebærer at denne bygningsmassen MÅ oppgraderes til morgendagens krav og behov. La oss si at 75% av denne bygningsmassen må oppgraderes i forhold til energieffektivisering så skisserer det et unikt potensial for rehabilitering. Bare i Norge har vi 4.3 millioner bygninger. Hvis vi beregner at det samme antallet eksiterer i 2050 og at den samme prosentandelen trenger å rehabiliteres i forhold til energiforbruk utgjør det 2.7 millioner bygninger i Norge. Med andre ord bør det var nok å gjøre i norsk byggenæring de neste årene.

Internasjonal rekord og høye besøkstall

For første gang i BAUs over 60-årige historie kom mer enn halvparten av utstillerne fra utlandet. 52 prosent av de 2 230 utstillerne hadde base utenfor Tyskland. Blant de besøkende var 44 prosent av de besøkende internasjonale gjester utenfor Tyskland. Det faktum at det var en godt besøkt messe lover godt for vår egen messe i oktober. Det bekrefter at messe som møteplass er minst like verdifullt nå som før. Vi gleder oss til vi kan åpne dørene for Bygg Reis Deg messen 15-18 oktober og skulle du ønske å oppleve verdens største byggevaremesse arrangeres BAU i München fra 11. til 15. januar 2027.