Byggenæringens Innovasjonspris

Innovasjon: kraften i å tenke nytt

Byggenæringen spiller en avgjørende rolle i samfunnsutviklingen – og behovet for nye, bærekraftige og effektive løsninger har aldri vært større. Nettopp derfor er Byggenæringens Innovasjonspris så viktig, mener Helene Friis, markedsdirektør i Innovasjon Norge og jurymedlem for årets pris.

– Innovasjonsprisen gir oss muligheten til å løfte frem både de skarpeste ideene og de modigste aktørene – de som utfordrer etablerte måter å tenke og jobbe på, sier Friis.

Fra sitt perspektiv som merkevarebygger ser hun en ekstra dimensjon:

– Prisen er gull verdt for å bygge synlighet og troverdighet for norske selskaper, noe som igjen kan bidra til å styrke Norges konkurranseevne globalt, sier hun.

Helene Friis, markedsdirektør i Innovasjon Norge fotograf: Hilde Brevig
Helene Friis, markedsdirektør i Innovasjon Norge fotograf: Hilde Brevig

Ser etter ideer som setter nye standarder

Som flere av sine jurykolleger, ser Helene Friis frem til å bli inspirert av bredden i årets bidrag. Hun satt i juryen da Byggenæringens Innovasjonspris ble delt ut i 2023 og forteller at juryarbeidet gir en unik mulighet til å få innsikt i hvordan bransjen fornyer seg.

– Det er utrolig spennende å få innblikk i alle de innovative og smarte løsningene som kan sette en ny standard i bransjen. Jeg blir også inspirert av å møte engasjerte folk som brenner for det de gjør, sier hun.

Med bakgrunn i marketing og merkevarebygging, ser Friis spesielt etter kandidater som evner å bygge sterke og tydelige posisjoner – både nasjonalt og internasjonalt.

– Det er mye kraft i en god idé, men enda mer kraft når folk vet om den og ser verdien i den, understreker hun.

Alle som tør å tenke annerledes, oppfordres til å delta

Innovasjon kommer ikke bare fra de store aktørene. Friis håper på bred deltakelse fra hele byggenæringen.

– Jeg håper vi får med både etablerte virksomheter og nykommere med friske ideer. De beste innovasjonene kommer ofte fra dem som tør å utfordre det etablerte – enten det gjelder teknologi, bærekraft eller forretningsmodeller, sier hun.

– Innovasjon handler om å gjøre ideer til virkelighet – og det er noe vi i Innovasjon Norge jobber med hver dag. Derfor håper vi at enda flere tør å dele sine løsninger og vise frem hvordan norsk byggenæring kan skape fremtidens verdier, avslutter Helene Friis.

Slik melder du på ditt bidrag til prisen