Gutten som liker å ta i et tak
Byggevareindustrien i Norge består av mange dyktige mennesker og selskaper. Heldigvis bruker mange av disse Bygg Reis Deg som sin markedsplass, noe som gir oss muligheten til å bli kjent med både bedriftene og personene bak. Hos vår utstiller Skarpnes har vi vært så heldige å bli kjent med en som virkelig liker å ta i et tak for å lykkes – Espen Stensøy.
Vi skjønte tidlig at dette er en mann med ambisjoner utenom det vanlige. Han beskriver seg selv som et sterkt salgsteknisk talent med en dyp forståelse for byggevaremarkedet. Lidenskapen hans for å bygge en kultur som fremmer suksess og vekst har bidratt til utviklingen av Skarpnes. Gjennom snart ni år i selskapet har han vært en nøkkelperson i å drive organisasjonen fremover med dokumenterte resultater.
Men hvem er egentlig Espen? For å bli bedre kjent tok vi en lunsj med ham og fikk høre om både oppvekst, utdanning og karrierevalg.
Allerede før vi har satt oss ned for en matbit innrømmer Espen at; ambisjonsnivået kan nok til tider bli noe høyt, men jeg trives godt med utfordringer og får en ekstra drive av å oppnå gode resultater.
Fra folkehøgskule til Handelshøyskolen BI
Espen vokste opp i Lyngdal, i et lite hus langs E18, som han selv beskriver det. Han var en aktiv gutt som tidlig tok ansvar for sin egen hverdag og syklet rundt til skole og idrettsbanen. Oppveksten var preget av fellesskap og et sterkt lokalsamfunn, noe som la grunnlaget for hans arbeidsmoral. Etter videregående søkte han seg til Valdres Folkehøgskule, hvor han trivdes så godt at han valgte å bli igjen som miljøarbeider i ett år. Det var imidlertid hans interesse for økonomi, salg og markedsføring som viste ham veien til studier på Handelshøyskolen BI i 2005.
Lærte den harde veien i LG Electronics
Etter endt utdanning startet Espen karrieren hos Expert, hvor han jobbet i ni år. «Denne tiden lærte meg viktigheten av struktur, kundedialog og det å bygge langsiktige relasjoner,» forteller han. Videre gikk ferden til LG Electronics Nordic i 2008. «Forretningskulturen var tøff, men ikke minst en av de mest lærerike man trolig kan få» sier han. I 2015 gikk veien videre til Swisspearl Norge hvor han ble Country Manager. Oppholdet ble imidlertid ikke så langvarig så allerede i 2016 kom han til Skarpnes AS som salgs- og markedssjef. Her har han bidratt til utviklingen av den tradisjonsrike, familiedrevne produksjonsbedriften. Espen har blant annet hatt en sentral rolle i forhandlinger om distribusjonsavtaler med ulike kjeder, samt strategiske oppkjøp for å styrke selskapets portefølje. Jeg er ikke redd for å ta de utfordringene som kommer sier Espen. Jeg vil bidra til at Skarpnes skal bli best i klassen og selv om mine ambisjoner av og til kan bli litt høye velger jeg å tenke at det er med å drive hele teamet fremover.
Teamutvikling i Skarpnes
Selv med lang erfaring er Espen fortsatt en av de yngste når vi treffer ham igjen på fagkonferansen til Byggevareindustriens Forening. Det vitner om en bransje hvor folk blir værende, og hvor det finnes mange dyktige og hyggelige personer. Likevel understreker Espen viktigheten av å rekruttere yngre krefter og flere kvinner til byggevareselskapene. «Vi må gjenspeile samfunnet rundt oss og utvikle komplementære team med ulik alder, kjønn og kunnskap. Generelt vil jeg si at for et hvert selskap ligger den menneskelige sammensetningen nær veien til suksess. Ingen enkeltindivider sitter på fasiten og vi kan alle bli bedre til noe sier Espen.
Totalpakken motiverer meg
Det er tydelig at Espen trives både i Skarpnes og Byggenæringen, men hva er det egentlig som driver deg og er det noe du vil trekke frem for å inspirere andre til å gå inn i byggenæringen?
For meg kan balansegangen mellom jobb og privat fort bli en utfordring. Samtidig tror jeg det ene kan inspirere det andre til å yte det lille ekstra. Jeg har alltid likt å omgås mennesker og trives med mange mennesker rundt meg både på jobb og privat. Videre er det resultatene vi kan oppnå sammen som driver meg mer enn pengene. Jeg er mest opptatt av å skape resultater over tid sammen med dyktige medarbeidere, men det krever at alle er villige til å legge ned den innsatsen som trengs i hverdagen. Samtidig ser jeg på det som utrolig spennende og motiverende å skape resultater som følge av ulike sammensetninger og team.
Det er heller ikke tvil om at jeg verdsetter alle mulighetene jeg har fått i Skarpnes og at dette bidrar til å holde motivasjon og «driven» oppe over tid. Posisjonen og mulighetene jeg har fått inspirerer meg til å sørge for at jeg får tilstrekkelig faglig påfyll gjennom ulike arenaer, som her på treffene i Byggevareindustriens forening. For min del finnes det mange mennesker i byggenæringen som er utrolig dyktige og ikke minst inspirerende å lytte til. Det er en næring som alltid har vært der og som aldri sover. Det er ikke lett å sette fingeren på hva som er min hovedmotivasjon i jobben så jeg må si at det må være totalpakken og ikke minst det faktum at det er en utrolig spennende næring å jobbe i og som påvirker oss alle.
Fakta om Skarpnes
Skarpnes, som er Norges eldste taksteinsprodusent, har røtter tilbake til 1919. Gjennom fire generasjoner har familiebedriften vokst fra et lite lokalt støperi til en moderne, automatisert industribedrift. I over hundre år har de hatt ett mål: å holde norske skråtak tette.