Du er merkevaren – bry deg
Denne sommeren har bydd på varierende vær over hele landet. Det positive er at da blir man motivert til å ta tak i ulike byggeprosjekter. Forhåpentligvis merkes det på kassen både hos håndverkere, produsenter og de ulike byggevarehusene.
Jeg ble selv motivert til å sette i gang med to ulike byggeprosjekter. Det var to uteplasser. En i tre og en i stein. Det ga meg anledningen til å leve ut merkevaren, Bygg Reis Deg i praksis. Planlegging, materialvalg og den utførende prosessen.
Jeg måtte gjennom en god planleggingsfase med grunnleggende kartlegging av grunnforhold, måling og behov for materialer og verktøy. I denne fasen fikk jeg mye god hjelp og informasjon på digitale flater. Videre var det over i innkjøpsfasen. Her besøkte jeg både produsenter og byggevarehus. Veiledningen varierte fra sted til sted. Fellesnevneren er nok at her må alle tenke på at det er deres personlige interesse og innlevelse for kundens prosjekt og behov, som er det avgjørende for hvordan kunden opplever «merkevaren». I tillegg er det selvfølgelig avgjørende at personalet har fagkunnskapen i orden og at varesortimentet dekker mine behov. Mangelen av skiferkniv og gummihammer medførte noen ekstrarunder og montering av en solid trillebår hadde jeg heller ikke tatt med i tidsberegningen. Til slutt kom jeg i mål med mine prosjekter og ble fornøyd med resultatet tatt i betraktning min amatørstatus. Benyttet selvfølgelig anledningen til å gjøre mine innkjøp fra våre utstillere så nå er det bare å vente på godværet og glede seg til å ta uteplassene i bruk.
Lærdommen er at god planlegging, solid materialvalg og godt verktøy gjør underverker. Som leverandør kan du ha så fine produkter og tjenester du bare vil, men hvis du ikke bryr deg om kunden og kundens behov kommer du til kort. Du er din egen merkevare – bry deg!
Jeg måtte gjennom en god planleggingsfase med grunnleggende kartlegging av grunnforhold, måling og behov for materialer og verktøy. I denne fasen fikk jeg mye god hjelp og informasjon på digitale flater. Videre var det over i innkjøpsfasen. Her besøkte jeg både produsenter og byggevarehus. Veiledningen varierte fra sted til sted. Fellesnevneren er nok at her må alle tenke på at det er deres personlige interesse og innlevelse for kundens prosjekt og behov, som er det avgjørende for hvordan kunden opplever «merkevaren». I tillegg er det selvfølgelig avgjørende at personalet har fagkunnskapen i orden og at varesortimentet dekker mine behov. Mangelen av skiferkniv og gummihammer medførte noen ekstrarunder og montering av en solid trillebår hadde jeg heller ikke tatt med i tidsberegningen. Til slutt kom jeg i mål med mine prosjekter og ble fornøyd med resultatet tatt i betraktning min amatørstatus. Benyttet selvfølgelig anledningen til å gjøre mine innkjøp fra våre utstillere så nå er det bare å vente på godværet og glede seg til å ta uteplassene i bruk.
Lærdommen er at god planlegging, solid materialvalg og godt verktøy gjør underverker. Som leverandør kan du ha så fine produkter og tjenester du bare vil, men hvis du ikke bryr deg om kunden og kundens behov kommer du til kort. Du er din egen merkevare – bry deg!