En god messeambassadør takker av
I Bygg Reis Deg har vi mange spennende utstillere som har vært med i mange år. I den anledning tok vi kontakt med Jan Bergh i Relekta som har vært med på Bygg Reis Deg messen siden 2001. Jan er en dyktig og engasjert fagmann, som ble hentet til Relekta da de skulle lansere Tec7 i 2000. Selvfølgelig har han forberedt seg når vi ringer og han sitter klar med besøkstall og fakta fra sin første messe.
9000 brosjyrer
Jeg husker vår første Bygg Reis Deg messe i 2001 på Norges Varemesse (nå Nova Spektrum) på Sjølyst. Det var den siste messen i lokalene på Skøyen og vi delte ut 9000 brosjyrer sier Bergh. Det var den tiden da de besøkende tok vare på brosjyrene og satte de i permen sin. Det kunne hende at man kom tilbake og henviste til at man hadde brosjyren fra forrige messe og lurte på om vi hadde oppdatert materiell i år sier Bergh.
60 timer på messegulvet
Bygg Reis Deg varte fra tirsdag til søndag tidlig på 2000 tallet og Jan hadde 60 timer på standen i løpet av messeperioden i 2001. Det tok på, men det var givende for vi så at det var mye fagfolk som var interessert i produktene våre. Vi har alltid vært opptatt av at man skal teste produktene våre og da har det vært god nytteverdi å stå på messe med mange folk kontra det å kjøre land og strand rundt for å treffe kundene våre. Vi gjør selvfølgelig det også og i dag er vi 6-7 selgere på veien, men effektiviteten med messen kan ikke erstattes. På det meste traff vi over 60.000 på Bygg Reis Deg messen og på den tiden var rundt halvparten, fagfolk.
God dokumentasjon og sterke merkevarer selger
Jeg husker at Bygg Reis Deg flyttet til Lillestrøm i 2003. Det ble en ny tid, med betydelig bedre plass og logistikk løsninger både for utstillere og publikum. Vi har hatt vekst i selskapet hvert år siden etableringen. Det er noe av grunnen til at vi alltid har deltatt på Bygg Reis Deg. Der treffer vi fagfolk som har behov for oppdatert kunnskap om våre produkter og som bør vite at våre produkter har god dokumentasjon og kvalitet. For sterke merkevarer med god dokumentasjon selger sier Jan. Vi skal heller ikke glemme alle privatpersonene som også kommer på messen. Mange av dem har også behov for å kjenne til aktuelle produkter til eget bruk
Aktive ambassadører på standen
Vi sørger alltid for at vårt stand personell er godt forberedt og at de aktivt oppsøker de besøkende og inviterer dem til å teste våre produkter. Det er en form for markedsføring som ikke kan erstattes av digitale produktpresentasjoner. Selv om antall besøkende på Bygg Reis Deg har gått noe ned ettersom man har kuttet antall messedager gir Jan uttrykk for at de fortsatt er fornøyd med utbytte. Det at vi treffer mange relevante personer på ett sted over en kortere tidsperiode gjør dette til en effektiv og attraktiv markedsplass.
Ungdommen må bruke messen som læringsarena
Selv om Jan Bergh nærmer seg slutten av sin yrkesaktive karriere i Relekta er han opptatt av å føre arven videre. Han tenker da spesielt på de unge studentene. Jeg skulle ønske at flere av de unge yrkesskole elevene kom bedre forberedt på messen. De burde hatt en plan for hvem de skal besøke og dokumentert hva de har lært på messen. Hos oss kunne en oppgave vært å lære at vår nye plastprimer PT7 løser utfordringen med å lime på plast. I tillegg bør alle lære seg hvilken dokumentasjon som kreves for å tilfredsstille nye miljøkrav når bygget skal sertifiseres i ulike sertifiseringsordninger.
Aktiv pensjonist
Avslutningsvis spør vi Jan om hvilke planer han har for pensjonist tilværelsen på nyåret. Der har han ikke noe klart svar, men er åpen for å kunne fortsette å dele av sin kunnskap og lange erfaring. Jeg ser det er flere som fortsatt stiller opp på messer selv om man har avsluttet sin yrkeskarriere. Det kunne nok jeg også tenke meg. Han er helt sikker på at Relekta skal fortsette sin reise med å delta på Bygg Reis Deg også i 2025. Så da kan det jo kanskje skje at vi opplever et gjensyn med en god messeambassadør 15-18 oktober 2025 på Nova Spektrum.